Posted by Posted by akusajad On 3:05 AM

DARI MEJA PENGARANG
AKU DI OPIS..

Assalammualaikum…

Kehadapan… kebelakang… ke kiri… ke kanan… ke atas… dan juga kebawah para pembaca blog aku nie (tu pun lau ada yg membaca.. hehe.. lau takda.. ku layan sendiri je laa..), semoga korang semua dalam keadaan sihat walafiat hendaknya utk membaca blog aku nie..hehehe..(kalau tak sehat, korang gie la klinik, makan obat..)

Apapun, ini pertama kali aku menulis blog nie, sebelum nie, mana laa aku tau blog blog nie.. Batu block aku tau laa.. Paling tidak pun blok moto aku tu haa.. tau ler aku.. Ni pun baru belajar, tak sampai pun seminggu berbe-blog.. haha.. Tak sangka plak ianya ble mengasyikkan sampai leh lupa makan minum aku.. hehe..Kiranya seminggu melayan blog nie dah ble kurus la jugak la aku.. hehe..

Apapun (apapun lagi…), aku harap korang semua akan enjoy sdikik sebanyak asam garam hidup yg aku nak share kan dgn korang nie.. Yang telah berlaku, sedang berlaku dan akan berlaku semua ceritanya nanti akan ku taruk.. tgok la camner nanti, tu pun lau tak berapa bz lerw..Yang baik jadikan sempadan dan yg buruk.. lu orang fikir laa sendiri.. Aku akan torai test menghapdate kan se hapdate hapdate yg mungkin cerite cerite best dari kehidupan aku utk korang share bersama..

Dan aku harap jugak dari komen komen korang dapat membantu aku memantapkan dan memperbaiki kelemahan mana mana dalam blog aku, memandangkan aku baru jer lagi belajar dalam per blog kan nie... Dari segi penulisan dan penceritaan dan segala aspek aku akan perbaiki dari semasa ke semasa.. aku pun tak tau lagi tren berblog ni macam mana lagi..

Tak kesah laa... asal korang happy baca aku nyer blog akupun tumpang happy suda.. biasak laa.. hidup kita nie sementara cuma.. Live Life to The Fullest...

Okay la..

Jumpa korang semua dalam siri siri kehidupan aku.


yang ikhlas tp jauh,

Ezzeq Sajad Ismail Sajad


TENTANG AKU
Herm.. Apa yang korang nak tau?Hm..


Tentang Aku... Herm.. Apa yang korang nak tau tentang aku.. Minuman kegemaran? makanan peberet? Kesukaan di waktu lapang? Heheheh.. Teringat aku ketika satu ketika dahulu kala zaman muda muda aku la.. muda muda korang aku tak tau la.. tapi aku masa sekolah dulu lau dah ujung tahun ke nak pindah ker atau paper jer lah berunsur perpisahan, aku akan terima la buku buku .. alaa buku biography yang dalamnya terkandung laaa bermaciam maciam biodata biodata idola pujaan memasing termasuk laa aku dalam idola idola dia orang tu.. heheh..Terasa cam artis plak time tu bila dapat buku buku dari peminat suruh kita isikkan laa biodata dan kata kata hikmat dan nasehat la..heheh.. geli plak hati aku .. Bukan geli pasal apa, cuma tak sangka satu ketika dulu aku punyai ramai peminat dari tingkatan bawah mahupun atas.. hehhe..cam artis la pulak bila hujung tahun menerima pelbagai jenis buku biodata yang mintak diisikkan..

Time tu baru la perasan betapa glamer nya memasing.. Kiranya keglameran tika itu dikira betapa banyaknya buku biodata yang kita dapat.. hehe.. aku nie pun dapat banyak sebab duluu aku ni prefect sekolah, tu yang glamer tu..Jaga tingktan tingkatan atau kelas kelas bila che gue meeting dan sebagainyaa.. hehe..Yang penting pada ketika dan saat itu, aku rasa lah aku nie leh tahan gak laa glamernya..heheh

Apapun, cam biasak laa, pertanyaan yang biasa diajukan kepada aku, aku akan jawab terus dan tulis laa kat sini sebab tak la susah susah la korang nak tanya aku atau pikir soklan soklan yang pelik nak tanya aku yer.. biar la aku aje yang pikirkan untuk korang yer..

SIAPAKAH NAMA AKU?

So, aku mulakan dengan soklan soklan umum yg selalu ditanya dulu yer.. Ni namanya soklan basic ataupun soklan mukaddimah.. Nama saya chehh dan dan jadi saya la pulak.. heheh.. Nama aku, kena baca dan dengar betul betul okey.. nama aku Ezzeq Sajad bin Ismail Sajad bin Sajad bin … ehh…Takkan sampai tok nek aku pun korang nak tau gak kan.. hehe.. haa.. Tu la nama aku.. nama betul tau.. tak main laa nama nama glamour.. cam kat luar sana tu.. nama Zakaria.. pastu orang pun panggil nama panggilan zack.. nak bunyi omputeh la konon.. heheh.. nama Shamsudin pun ada ati gak nak suruh orang panggil Zack jugak.. ishhkk.. geram gak aku.. yang nama aku nie.. original dan memang korang kena panggil aku zeq.. nak panggil aku Sajad pun takda masaalah tapi nanti kalau arwah tok wan aku yg datang melawat korang, korang jangan lari plak sbb Sajad tu nama tok wan aku.. hehehe..

ASAL USUL KEJADIAN NAMA AKU

Nama aku ni, menurut kata orang tua aku la iaitu pemberi nama aku, sapa lagi tak lain tak bukan Baapak aku laa encik Ismail Sajad, katanya, lau tak nama aku dulu dia nak taruk nama Israel.. Pergh..dasyat.. Zionis giler..herm.. nama malaikat pencabut nyawa tu.. hehe.. dek sebab takutkan anak dia gie cabut nyawa orang plak bila besar nanti.. maka digantikan dengan nama Ishak.. pergh.. tak dapat ku bayangkan kalau nama aku Ishak.. cam brutel gak nama tu.. Musti orang akan panggil aku Sahak.. Sahakkkkkk!!!

Hehehe..tetapi memandangkan bapak aku memandang jauh ke depan.. maka di hupgrade kan nama aku ke Isaac…pergh.. Omputeh gila nama aku lau taruk nama aku Isaac.. Leh la jadi adik beradik Han Isaac.. hehehe..Tapi bila mengenangkan kembali rupa jawa aku nie nak di taruk nama omputeh, heheh… maka tak jadi la plak.. Last last untuk lebih unik setelah berbincang dgn bonda tersayang maka tercipta laa nama aku Ezzeq Sajad.. Ada la bunyi bunyi arab skik supaya tak laa kebaratan sangat..Lagipun ntah kat mana ntah aku ada baca yg nama Ezzeq ni kalau dalam bahsa arab maksudnya Penyabar.. hehehe.. ntah la.. ntah yer ntah tidak.. tak nampak plak aku dimana sabarnya.. tp mgkin ada gak laa.. hehe.. apapun aku ok jer dgn nama nie, cuma dulu aku ada gak Tanya baapak aku pesal aper nama aku takda nama Mohammad ujung dia cam nama nama kengkawan aku yang lain.. sbb ustazah aku cerita pada padang masyar kelak… akan dipanggil semua yang ada nama Muhammad di depan dan akan di asingkan.. huhuh.. tu yg aku risau takut tak dipanggil masuk dalam barisan umat Muhammad..

Merajuk kejap bapak aku.. punya susah dia nak carik nama setahun lamanya nama bertukar silih berganti..aku plak pertikai kan nama aku heheh… menurut bapak aku plak pada akhirat kelak amal yg akan dihitung bukan nama jer.. setakat nama jer ada Muhammad tapi perangai dan amalan tak da pun tak guna gak.. hehehe..

Kesian plak aku tgok bapak aku kecik hati.. ye laa.. cam kalau aku pertikaikan kenapa Perdana Menteri kita taruk nama Proton Saga… Kenapa tak taruk Proton Tin Susu je ker.. mustila dia orang marah.. sama la cam lau aku pertikai kan Parameswara yang bukak Melaka tu.. kenapa taruk nama Melaka tak bubuh nama California ker Amerika ker? Heheh.. mau datang plak Parameswara dalam mimpi aku malam ni marah aku..hehehe.. biasak laa.. bukan suka suka je dia bagi nama nie.. hehe.. apapun, itu la nama aku yg aku rasa bangga bawak nama tu sekarang sbb lain daripada yg lain..nak kata arab pun bole, nak kata bunyi omputeh pun bole tapi muka tetap gak muka jawa..hehe..

BILANGAN ADIK BERADIK DALAM KELUARGA

Tu baru pasal nama.. herm.. aku nie anak kedua dari tiga orang adik beradik.. Aku ada abang sorang dan adik pompuan sorang. So aku nie tersepit tengah tengah maka aku pun dipanggil angah laa… hehe.. kalau tersepit di tepi, maka aku akan dipanggil Epi la kut.. hehe.. Apapun, Cerita pasal angah ni, menurut empunya cerita, sesiapa yang bernama angah atau bergelar angah cam aku nie adalah dikalangan orang yang panas baran..heheheh.. ye ker.. panas ker? Tepuk dada tanya laa diri sendiri.. Hehehe..Panas ke tak panas ke aku tetap gumbira jadi anak no dua nie.. Aku ada abang dan ada gak adik..

MINUMAN DAN MAKANAN PEBERET

Heheh..apa lagi yerk korang nak tau.. minuman peberet aku..? Cam biasak laa.. cam zaman sekolah tu.. tak milo es musti teh o es.. macam takda minuman lain lak time zaman sekolah dulu..tapi sememangnya aku suka milo es dari kecik dulu.. Tu pasal la kulit aku tak berapa nak putih ala ala kaler milo gitu..heheh..cokolat.. tapi dalam bahsa orang putih dia org kata “sawe matang..’ heheheh.. tu org putih tak berapa nak putih laa kata..

Apalagi aa.. makanan kegemaran?makanan kegemaran?apa makanan kegemaran aku… setakat yang aku tau la dalam rekod aku nie,makanan kegemaran aku adalah apa apa yg bernama ayam.. heheh… maksud aku, aku pantang ayam… nasik ayam, nasik goring ayam, ayam Kentucky, ayam masak merah bak kata, apa apa yang makanan yang ada ayam jer aku layan… tapi nak ikutkan, semua aku bedal pun, tak da yang aku tak suka setakat nie tapi kalau bole biarlah ada ayam..hehehe..Harap akan kekal dan terus begitu, jangan aku ada alergik plak pada mana mana makanan dalam dunia nie..Nyumm .. Nyumm.. (Alarmak.. nak sambung kerja.. kang kantoi plak dgn bozz..nanti sambung lagi aa..Tungguuuu..)




0 comments

Post a Comment